Onderbouw 4/5/6 jaar
In groep rood doen we er alles aan om de kinderen een warm welkom te geven. We willen dat de kinderen zich veilig voelen en dat ze iedere dag met plezier naar school komen. De meeste kinderen hebben in hun eigen land of op de vlucht weinig of geen gelegenheid gehad om te spelen met andere kinderen of met speelgoed. In groep rood leren wij de kinderen om samen te spelen en te delen.
Bij binnenkomst hangt het kind zelf zijn jas en tas aan de kapstok met een eigen naamkaartje. In de klas heeft elk materiaal een vaste plek en ieder kind heeft een eigen stoel met zijn naam erop. De juffen zorgen in de klas voor een groot en gevarieerd aanbod van de Nederlandse woordenschat.
Het aanleren van de Nederlandse woorden gebeurt aan de hand van een prentenboek. Iedere ochtend-kring worden er nieuwe woorden uit het boek besproken en de woorden worden herhaald met voorwerpen en plaatjes. Ook worden er spelletjes, activiteiten en werkbladen gedaan om de woorden goed bij de kinderen in te prenten. Bovendien krijgen de kinderen de aangeboden woorden met plaatjes mee naar huis om nog eens extra te kunnen oefenen.
In de middag-kring geven we klanklessen, zodat de kinderen leren hoe je de klanken van de letters moet uitspreken. Na de middag-kring kiezen de kinderen zelf een activiteit van het kies/planbord. Zo kunnen de kinderen bijvoorbeeld spelen in de huishoek, bouwen met duplo, spelen met een trein, spelen met Barbies, spelen in de water/ zandtafel, bouwen met bouwblokken, spelen met de auto's en nog veel meer. We willen hiermee de zelfstandigheid en keuzevrijheid van de kinderen bevorderen.
Daarnaast is er genoeg aandacht voor aanvankelijk leren lezen, rekenen, sport, buitenspelen, sociale vaardigheden en creatieve vorming, zoals muziek, tekenen, koken en knutselen.