AZS De Waaier is een veilige plek voor kinderen, leerkrachten en ouder(s)/verzorger(s). Daarom hebben we gekozen voor Positieve Behavior Support (PBS).
Zorg voor goed gedrag en een veilige omgeving voor iedereen
Ons doel is om schoolbreed, vanuit gedeelde waarden, een veilig en positief schoolklimaat te creƫren zodat leerlingen optimaal kunnen profiteren van het geboden onderwijs. Vooral positief gedrag wordt gezien, gestimuleerd en beloond.
De kernwaarden van PBS:
- Het ontwikkelen van duidelijke gedragsverwachtingen.
- Communiceren van en onderwijzen van deze gedragsverwachtingen.
- Het herkennen en bekrachtigen van gewenst gedrag.
- Het minimaliseren van aandacht voor ongewenst gedrag.
- Duidelijk en consequent reageren op ongewenst gedrag.
Belangrijke sleutel-elementen zijn:
- Effectief Klassenmanagement.
- Het handelen van de leerkracht.
- Op data gebaseerde besluitvorming.
- Positieve interventies.
- Samenwerken met ouder(s)/verzorger(s).
Trauma-sensitieve begeleiding
Op AZS De Waaier hebben we een atelier waar kinderen trauma-sensitieve begeleiding krijgen middels beeldende vorming. Dit egbeurt 1 op 1 of in kleine groepjes. Vier keer per jaar, tijdens de groepsbespreking, bepaalt de intern begeleider samen met de leerkracht welke kinderen hiervoor in aanmerking komen. Hiervoor wordt een rooster gemaakt.
Ook krijgen alle groepen creatieve lessen in het atelier die aansluiten bij het thematisch werken.
Klachtenregeling, vertrouwenspersonen
Op de pagina Praktisch staat informatie over de vertrouwenspersonen van AZS De Waaier. En op onze pagina Downloads en protocollen vindt u onder andere de link naar de klachtenregeling van Stichting Archipel.