Ieder kind op AZS De Waaier verdient onze zorg. Vanuit het handelingsgericht werken (HGW) worden de kinderen begeleid om zo de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding die we geven aan alle kinderen te verbeteren.
Handelingsgericht werken is een planmatige en cyclische werkwijze waarbij we onderstaande uitgangspunten hanteren:
- De onderwijsbehoeften van het kind staan centraal: wat heeft het kind nodig om de onderwijsdoelen te behalen?
- Het uitgangspunt is het kind in deze groep, bij deze leerkracht, op onze school en van deze ouder(s)/ verzorger(s).
- De leerkracht doet ertoe: de leerkracht realiseert passend onderwijs en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan een positieve ontwikkeling van het kind.
- We gaan uit van een positieve houding van leerkracht, kind en ouder(s)/verzorger(s). Kwaliteiten van leerlingen en leerkrachten inzetten en erop aansluiten
- We werken constructief samen: samenwerking tussen het kind, de leerkracht, de ouder(s)/ verzorger(s) en interne en externe begeleiders.
- Ons handelen is doelgericht en evalueren deze in een cyclus van planmatig handelen.
- De werkwijze is systematisch en transparant.
In ons ondersteuningsplan hebben we beschreven hoe de ondersteuning en leerlingenzorg bij ons op school is geregeld. Met ‘ondersteuning’ wordt het onderwijs op didactisch en pedagogisch gebied aan alle kinderen bedoeld.
Kwaliteitscoördinator
Op AZS De Waaier beschikken we over een kwaliteitscoördinator. Zij is verantwoordelijk voor het coördineren van de leerlingenzorg en onderwijsinhoudelijke zaken. Zij beschikt over kennis om, samen met de betrokken groepsleerkracht, maatwerk voor de kinderen te leveren.
Voor meer informatie: Zie ondersteuningsplan AZS DeWaaier.
Traumasensitief werken
Atelier
Op school hebben wij een atelier waar kinderen trauma sensitieve begeleiding krijgen middels beeldende vorming. Dit kan 1 op 1 zijn of in kleine groepjes. Vier keer per jaar, tijdens de groepsbespreking, bepaalt de kwaliteitscoördinator samen met de leerkracht welke kinderen hiervoor in aanmerking komen. Hiervoor wordt een rooster gemaakt. Ook krijgen alle groepen creatieve lessen in het atelier die aansluiten bij het thematisch werken.
Doorstroom naar basis- en voortgezet onderwijs
Jaarlijks worden er vier groepsbesprekingen gepland. Op teamniveau worden de resultaten van de toetsen en het verdere functioneren van de leerlingen besproken. Op deze momenten wordt ook het instromen in regulier basis- of voortgezet onderwijs besproken.