Op onze school vinden we het belangrijk dat elk kind goed onderwijs krijgt, op een manier die past bij wat het nodig heeft. Sommige kinderen hebben extra hulp nodig om goed te kunnen leren of zich prettig te voelen op school. In dit artikel leggen we uit hoe wij zorgen voor passend en inclusief onderwijs. We vertellen wat deze begrippen betekenen, hoe we ondersteuning organiseren en wat je als ouder van ons kunt verwachten. Ook lees je wat we doen als er meer hulp nodig is dan de school alleen kan bieden. 

Hoe zorgen wij voor passend en inclusief onderwijs? 

Soms heeft een kind extra hulp nodig om goed te kunnen leren of zich te ontwikkelen. Die extra hulp noemen we ondersteuning. Ondersteuning kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • een aangepaste opdracht of ander leermateriaal;
  • extra uitleg in een klein groepje;
  • meer tijd om te oefenen
  • hulp van een specialist, zoals een logopedist of gedragsdeskundige. 

We kijken altijd goed naar wat een kind nodig heeft. Bijvoorbeeld: 

  • als het lezen lastig blijft, 
  • als een kind juist moeilijkere opdrachten nodig heeft, 
  • of als een kind steun nodig heeft om mee te kunnen doen tijdens het buitenspelen. 

Misschien maak je je als ouder/verzorger wel eens zorgen. Je kind praat weinig, heeft moeite met bewegen of komt moeilijk tot spelen. Dan wil je natuurlijk weten: Wat doet school dan? Bij wie kan ik terecht? In dit artikel geven we daar antwoord op. 

Heb je na het lezen nog vragen? Stel ze gerust aan de leraar van je kind. Zit je kind nog niet bij ons op school, maar denk je erover om je kind bij ons aan te melden? Loop gerust eens binnen, of neem contact met ons op via telefoon of e-mail voor een afspraak.  

Over passend en inclusiever onderwijs 

Wat is passend onderwijs? 

Met passend onderwijs bedoelen we dat elk kind in de wijk of regio waar het kind woont, het onderwijs krijgt dat daarbij past. De meeste kinderen kunnen de lessen op school goed volgen. Maar niet ieder kind is hetzelfde. Sommige kinderen hebben op school extra hulp nodig. Die extra hulp kunnen we als basisschool vaak prima bieden. Voor kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met lezen of rekenen hebben we zelf goede specialisten op school. 

Wat is inclusief onderwijs? 

De landelijke overheid streeft ernaar dat in 2035 alle scholen inclusief onderwijs bieden. Binnen inclusief onderwijs houden we er rekening mee dat er altijd kinderen zullen zijn die extra ondersteuning en aandacht nodig hebben. In de komende jaren versterken we de school daarom met expertise vanuit gespecialiseerd onderwijs, jeugdhulp, zorg en andere partners in de wijk. Zo zullen steeds meer kinderen op de reguliere school hulp en ondersteuning krijgen zoals in het speciaal (basis) onderwijs, alleen dan in hun eigen omgeving.  Kinderen leren zo beter, hebben meer oog voor diversiteit, minder reistijd en meer sociale contacten.  

Het ondersteuningsteam

Soms heeft een kind, ondanks veel ondersteuning, toch meer nodig dan wij als basisschool samen met onze partners kunnen bieden. Dan bespreken we met jullie als ouders, verzorgers wat er naar ons idee nog meer nodig is. Het Samenwerkingsverband IJssel|Berkel (SWV) helpt jullie en ons daarbij. Dit gebeurt in een overleg dat we het ondersteuningsteam noemen. Op de website van het samenwerkingsverband IJssel|Berkel vindt u meer informatie over het ondersteuningsteam. 

Voor meer algemene uitleg over passend onderwijs en de rol van het samenwerkingsverband verwijzen we naar de website van het Samenwerkingsverband  IJssel | Berkel.

Hoe zorgen wij voor passend en inclusiever onderwijs? 

Op onze school vinden we het belangrijk dat elk kind zich goed kan ontwikkelen. Daarom doen we er alles aan om passend onderwijs te bieden: onderwijs dat aansluit bij wat een kind nodig heeft. Dat begint met goed lesgeven voor álle kinderen, in een fijne en veilige leeromgeving. 

Onze leraren zijn goed opgeleid en letten goed op hoe het met elk kind gaat. Ze kijken niet alleen naar de cijfers, maar ook naar hoe een kind zich voelt en hoe het in de klas functioneert. Als ze merken dat een kind iets extra’s nodig heeft, dan regelen we dat samen. Soms doen we dat binnen de klas, en soms met hulp van buitenaf. 

Hoe herken je passend onderwijs bij ons op school? Passend onderwijs zie je niet altijd direct, maar het gebeurt elke dag. Bijvoorbeeld: 

  • Soms heeft een kind extra hulp nodig bij lezen. We geven dan extra uitleg of oefenen samen, zodat lezen makkelijker wordt. 
  • Kinderen die extra uitdaging nodig hebben, krijgen ander werk. Bijvoorbeeld moeilijkere opdrachten of een speciaal programma voor meer- of hoogbegaafde kinderen. 
  • Als een kind meer hulp nodig heeft, maken we samen een plan. Daarin staat wat we gaan doen, wie helpt en hoe vaak.  
  • We nodigen ouders uit om mee te denken. Bijvoorbeeld in een gesprek met het ondersteuningsteam, waarin we samen kijken wat je kind nodig heeft. 
  • Soms doen we onderzoek om beter te begrijpen hoe een kind leert. Bijvoorbeeld door te kijken naar de intelligentie of het leervermogen. 
  • We houden bij welke hulp een kind krijgt. Dat doen we in een digitaal systeem, zodat we goed kunnen overleggen en volgen hoe het gaat. 

Op weg naar een inclusieve school 

We zijn als school ook bezig met de stap naar inclusief onderwijs. Dat betekent dat we proberen om zoveel mogelijk kinderen uit onze wijk op onze school te houden. Ook als ze veel en langdurige ondersteuning nodig hebben. We doen dit samen met deskundigen uit het gespecialiseerd onderwijs én met andere scholen in de buurt. Het doel? Kinderen leren en spelen zoveel mogelijk samen, dichtbij huis. 

Ons stappenplan voor ondersteuning en handelingsgericht werken 

Alle scholen in Nederland hebben zorgplicht. Dat betekent dat wij als school moeten onderzoeken of we jouw of jullie kind passend onderwijs kunnen bieden. Binnen het Samenwerkingsverband IJssel |Berkel (SWV) werken we met een stappenplan om tot passende ondersteuning te komen voor de kinderen die dat nodig hebben. De basis van dit stappenplan is een werkwijze die handelingsgericht werken heet. 

Handelingsgericht werken is een vaste en doordachte manier van werken die ons helpt om elk kind zo goed mogelijk te ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. 

We kijken goed naar wat een kind nodig heeft om te kunnen leren en groeien. Daarbij letten we niet alleen op wat er moeilijk gaat, maar juist ook op wat er al goed gaat. We stemmen het onderwijs hierop af, zodat elk kind passend onderwijs krijgt. 

Vragen?

Heeft u vragen over de ondersteuning voor uw kind? Dan is de leerkracht uw eerste aanspreekpunt. Als dat niet voldoende is, kan de kwaliteitscoördinator u vaak verder helpen.

Blijven er vragen? Dan kunt u contact opnemen met het oudersteunpunt van SWV IJssel|Berkel, dat op werkdagen bereikbaar is.

Kijk voor meer informatie op de website van ijsselberkel


Gerelateerde onderwerpen

Begeleiding en zorg

Vanaf de eerste schooldag wordt uw kind goed gevolgd. We vinden het belangrijk regelmatig contact me...

Ondersteuningsroute

Op onze school werken we handelingsgericht. Handelingsgericht werken is een vaste en doordachte mani...