Vanaf de eerste schooldag wordt uw kind goed gevolgd. We vinden het belangrijk regelmatig contact met de ouder(s)/verzorger(s) te hebben. Bij de intake door de kwaliteitscoördinator wordt er samen met de ouder(s)/verzorger(s) aan de hand van een intakeformulier een gesprek gevoerd.
Observaties
Ook volgen we kinderen door middel van observaties tijdens spel binnen en buiten. Observeren is een van de belangrijkste instrumenten die wij inzetten om de ontwikkeling van uw kind in kaart te brengen.
LOWAN-leerlijnen
In de groep gebruiken we de LOWAN leerlijnen om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. Elke 10 weken worden er doelen opgesteld voor woordenschat, lezen, rekenen en sociaal emotionele vorming. Als blijkt dat de ontwikkeling anders verloopt dan verwacht, zal de leerkracht onderzoeken waardoor dit komt. Na 10 weken is er een groepsbespreking met de kwaliteitscoördinator en zal gekeken worden of het wenselijk en mogelijk is maatregelen te treffen om de ontwikkeling te bevorderen. De leerkracht noteert relevante gegevens op het doelenformulier in de klassenmap, dat wekelijks wordt bijgehouden. Alle informatie van uw kind slaan we op in een leerlingendossier, dat op school wordt bewaard.
Observeren
Observeren doen we de hele dag door, hetzij spontaan, hetzij gepland. Tijdens het werken, individuele lessen en tijdens diverse groepsactiviteiten. De observaties van de leerkracht worden genoteerd in de daarvoor bestemde klassen- en leerlingadministratie.
Volgsysteem sociaal emotionele ontwikkeling
Voor het -valide- ‘monitoren’ van de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen gebruiken wij onze eigen veiligheidsmeting. Dit is een instrument om inzicht te krijgen in de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen.
Volgsysteem Leerling in Beeld
Als een kind de taal voldoende beheerst nemen we toetsen af van Leerling in Beeld. Met name de AVI, DMT en Rekentoetsen worden hiervoor gebruikt.
Rapport
Twee keer per jaar krijgen de kinderen een rapport. In januari en in juni. Het rapport wordt tijdens het rapportgesprek uitgereikt en toegelicht. Bij de gesprekken zijn ouder(s)/verzorger(s) en het kind aanwezig.
Jeugdgezondheidszorg (GGD)
De jeugdgezondheidszorg (JGZ) volgt de gezondheid en ontwikkeling van jeugdigen tot 18 jaar en helpt bij vragen. Tot 4 jaar kunnen ouders terecht bij het consultatiebureau. Vanaf 4 jaar ondersteunt de JGZ. Het digitale dossier van ieder kind gaat mee naar de GGD. De JGZ kan deelnemen aan het zorgteam op school. Vanuit Coa wordt de controle en screening gedaan door de jeugdarts en verpleegkundige die aan het AZC zijn verbonden.